الوقاية أو العلاج: دراسة حول كيفية تعليم العقيدة المهدوية للأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة الدكتوراه في جامعة الأديان والمذاهب بقم، قم، إیران (الکاتب المسئول).

2 أستاذ مشارك بجامعة الأديان والمذاهب بقم، قم، إیران.

10.22081/jpnq.2024.67880.1008

المستخلص

بی‌تردید اگر روش تربیت در موضوع مهدویّت در مدارس به درستی و بر اساس معیارهای قابل دفاعی تعریف شود، زمینه برای پذیرش مدّعیان دروغین در دوران بزرگ‌سالی کم‌تر خواهد شد. مسئله‌ی این پژوهش بررسی کیفیّت آموزش باورداشت مهدویّت به کودکان است. رویکرد کلی کیفی و اکتشافی است. شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و تحلیل داده‌ها به صورت تحلیل محتوا انجام شده است. برای این منظور، تعالیم معطوف به مهدویّت در متون آموزشی مدارس ابتدایی برای ارزیابی میزان اثرگذاری بر مقاومت فراگیران در برابر مدّعیان دروغین تحلیلِ خواهند شد. در این راستا، ابتدا محتوای متون یادشده با استفاده از روش کنشِ گفتار سِرل بررسی شده و سپس میزان اثرگذاری آن‌ها بر پذیرش یا انکار مدّعیان دروغین ارزیابی و در پایان، روش‌های جایگزینی برای تعلیم مهدویّت معرفی خواهند شد. نتیجه تحلیل نشان می‌دهد که کتاب‌های هدیه‌های آسمان دبستان بیش‌تر بر مدل ذهن‌گرایانه مهدویت تاکید دارند و کنشِ گفتاری غالب حاکم بر آن‌ها، کنش‌های گفتاری ترغیبی و عاطفی‌ست. پژوهش‌گر این مقاله بر این باورست که گذر از مدل ذهن‌گرایانه مهدویت و استفاده بیش‌تر کتاب‌های آموزشی و تسهیل‌گران کلاس‌های درسی از کنش‌های گفتاری تعهدی و اعلامی می‌تواند دانش‌آموزانی تربیت کند که پذیرش کم‌تری نسبت به جریان‌های مدعی مهدویت داشته باشند.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Prevention or treatment: How to teach Mahdism beliefs to children

المؤلفون [English]

  • Ameneh SalimiNamin 1
  • Mehrab Sadegh Nia 2
1 PhD student, University of Islamic Religions and Denominations, Qom, Iran (Corresponding author).
2 Associate professor, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.
المستخلص [English]

If the education method of Mahdism is defined correctly in schools and based on defensible criteria, the grounds for accepting false claimants in adulthood will be reduced. The problem of this research is to investigate the quality of education of Mahdism to children in Iran. For this purpose, the teachings directed to Mahdism in the educational texts of primary schools will be analyzed to evaluate the impact on the learners' resistance against false claimants. In this regard, first, the content of the mentioned texts will be examined using Searle's speech act method, and then their impact on the acceptance or denial of false claimants will be evaluated, and in the end, alternative methods for teaching Mahdism will be introduced. The result of the analysis shows that "the gifts of heaven"books in elementary schools emphasize more on the subjectivist model of Mahdism and the dominant speech act governing them is directive and expressive speech acts. The researcher of this article believes that moving away from the subjectivist model of Mahdism and using more commissive and declarative speech acts in instructional books, can train students who are less accepting of the currents that claim Mahdism.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mahdism
  • Iranian Curriculum
  • Content Analysis
  • speech acts
1.    أميني، محمد؛ ما شاء اللهي‌نجاد، الزهراء؛ عليزاده زارعي، مرضية. (1391ش). تحلیل محتوای کتاب‌های هدیه‌های آسمان و فارسی (خوانداری) مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت (تحليل محتوى كتب "هدیه‌های آسمان" والفارسية (القراءة) في المرحلة الابتدائية من حيث الاهتمام بالمهدوية). مجلة علمية بحثية نصف سنوية مطالعات اسلام و روان شناسی (الدراسات الإسلامية وعلم النفس). العدد 10 صص 183-202.
2.    باقري، خسرو. (1380ش). آسیب‌شناسی تربیتی مهدویت (باثولوجية المهدوية التربوية)، الفصلية العلمية – التخصصية إمام مهدي#. الدورة 1. العدد 1 
صص 226-239.
3.    براتي، وجعفري وبلاش. (1391ش). جایگاه توجه به مهدویت در محتوای کتاب‌های درسی نظام آموزش و پرورش عمومی ایران (مكانة الاهتمام بالمهدوية في محتوى الكتب المدرسية لنظام التعليم العام في إيران). مجلة پژوهش‌های تربیتی(البحوث التربوية). السنة التاسعة، العدد 43، صص 1-18.
4.    جعفري الهرندي.(1392ش). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی به لحاظ میزان توجه به مباحث مهدوی (تحليل محتوى الكتب المدرسية للمرحلة الابتدائية من حيث مدى الاهتمام بالموضوعات المهدوية). مجلة مشرق موعود، 6(24)، صص83-114.
5.    جعفري الهرندي، رضا؛ نجفي، حسن. (1392ش). بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران (استقصاء مستوى الاهتمام بالمكونات المهدوية في محتوى برنامج المرحلة الثانوية الدراسي في إيران). مجلة مشرق موعود، العدد 28 صص 57-86.
6.    حيدرفر، مجيد؛ مقدسي، روح الله. (1331ش). بررسی سندی و تحلیل دلالی روایات پیش‌گویی‌های عصر ظهـور بـا موضوع شاخص‌ها و کارکردهای یاران مهدی موعود (المراجعة السندية والتحليل الدلاليةحول روايات ملاحم عصر الظهور في موضوع مؤشرات ووظائف أنصار المهدي الموعود)، مجلة انتظار موعود، السنة 11، العدد11، صص 1-11.
7.    ستوده، الهه؛. سيد صالحي، منصورة؛ آمار، فريال؛ شكراني، ياسين. (1391ش). کتاب معلم هدیه‌های آسمان كتاب "هديه‌های آسمان" للمعلم. الإدارة العامة لطباعة الكتب المدرسية وتوزيعها.
8.    صادق‌نيا، محراب. (1394ش). موعود گرایی، مقاومت واعتراض: نگاهی به تجربه انقلاب اسلامی (الموعودية،المقاومة والاعتراض: نظرة على تجربة الثورة الإسلامية في إيران). مجلة انتظار موعود، 15(51)، صص43-58.
9.    صادق‌نيا، محراب؛ كاظمي‌راد، رضا. (1392ش). مقایسه‌ی نقش موعودباوری در ایجاد فرقه‌های نو در اسلام و مسیحیت در دو قرن اخیر (مقارنة دور الإيمان بالموعود في إيجاد الفرق الجديدة في الإسلام والمسيحية في القرنين الأخيرين). مجلة علمية مشرق موعود، 7(27)، صص 83-106.
10.    عبد الرحيمیان، شهرزاد؛صمدي. (2020م). تحلیل محتوای کتاب هدیه‌های آسمان پایه ششم ابتدائی از منظر توجه به مسأله مهدویت (تحليل محتوى كتاب "هدیه‌های آسمان"‌ للصف السادس الابتدائي من منظور الاهتمام بقضية المهدوية). مجلة پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش‌ و پرورش (التطورات الجديدة في علم النفس والعلوم التربوية والتعليم والتربية)، 3(22)، صص24-30.
11.    فقيهي، علي نقي. (1388ش). نقد و بررسی وضعیت آموزشی مهدویت در کتب درسی بینش و معارف اسلامی نظام آموزش و پرورش کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی (نقد وبحث حول تعليم المهدوية في كتب الرؤية والمعارف الإسلامية في نظام التعليم والتربية في البلاد قبل الثورة الإسلامية وبعدها). قم: معهد المشاورة الإسلاميةالدراساتية بالتعاون مع مؤسسة انتظار نور.
12.    المرزوقي، رحمة الله وراضي. (1396ش). فلسفه تربیتی انتظار: رویکردی به نقش مدارس در تربیت نسل منتظر (فلسفة الانتظار التربوية: مدخل إلى دور المدارس في تربية الجيل المنتظر. مجلة پژوهش در مسائل تعليم و تربیت اسلامی (البحث في قضايا التربية الإسلامية). 27(43)، صص 97-112.
13.    مرزوقي، رحمة الله. (1395ش). نظریه‌های ساختاری در پارادایم تعلیم وتربیت (النظريات البنيوية في براديغم التعليم والتربية)، (الطبعة الثالثة). طهران: منشورات آواي نور.
14.    نجفي؛ هاشمي؛ كياني؛رجائي‌راد. (1393ش). نگاهی به فلسفه تربیتی انتظار موعود در رویکرد شیعی با تأکید بر اهداف تربیتی (نظرة على الفلسفة التربوية لانتظار الموعود في الاتجاه الشيعي مع التركيز على الأهداف التربوية. مجلة مشرق موعود، 7(28)، صص23-56.
15.    Asayesh, Z., Tabatabaee Lotfi, S. A., & Sarkeshikian, S. A. H. (2020). Evaluating Speech Acts in English Language Teaching Software: The Case of Tell Me More. Journal of Modern Research in English Language Studies, 7(2), pp. 29-50.‏ 
16.    Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford.
17.    Jalilian, M., & Roohani, A. (2016). Evaluating speech acts in ELT textbooks: the case of compliments and complaints in the touchstone series. Research in English Language Pedagogy, 4(1), pp. 101-114.‏
18.    Kreidler, Charles W. (2001). Introducing English Semantics. London and New York: Routledge.
19.    Moradi, A., Karbalaei, A., & Afraz, S. (2013). A Textbook Evaluation of Speech Acts and Language Functions in High School English Textbooks (I, II AndIII) and Interchange Series, Books I, II, And III. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 2(2s), p. 323.‏
20.    Santoso, Algajaladre & Affini, Laily. (2019). Speech Act and the Analysis for English Text Book Material Development at Eleven Grade of Vocational High School. ETERNAL (English Teaching Journal). 10. 10.26877/eternal.V10i2.4977. 
21.    Schwartz. (1978). millenarianism in: Eliade (ed in chief), the encyclopedia of religion, Macmillan Pub: N. Y.
22.    Soozandehfar, S. M. A., & Sahragard, R. (2011). A textbook evaluation of speech acts and language functions in Top-Notch series. Theory and Practice in Language Studies, 1(12), pp. 1831-1838.‏
23.    Ulum, Ö. G. (2015). Pragmatic Elements in EFL Course Books. Online Submission.‏